donderdag 1 mei 2014

Het binnenland van Bali

De wekker gaat vandaag om 08.00 uur. Deze keer hebben we meerdere telefoons gezet, zodat verslapen geen optie is. Helaas lig ik vanaf 02.00 uur wakker en zie het 08.00 uur worden. Het goede nieuws: we verslapen ons niet! Het vervelende nieuws is, is dat dit een hele lange dag gaat worden.

Na het ontbijt pakken we onze spullen, want we verlaten Ubud definitief. Om 10.00 uur staat onze chauffeur voor vandaag, Pujiana, voor het hotel. We geven aan waar we naar toe willen en wat we allemaal willen zien. In totaal lijkt het allemaal niet ver rijden, maar door slechte en smalle wegen duurt het allemaal wat langer. Dit houdt in dat we niet alles kunnen zien vandaag, maar dat doen we dan vanuit een andere plaats wel.

De eerste stop is Pura Taman Ayun, een oud paleis. We doen dit op aanraden van Pujiana. We lopen er wat omheen en maken wat foto's, maar onder de indruk zijn we nog niet echt. We vervolgen onze weg naar de bekende rijstvelden van Bali. We bezoeken een van de mooiste van Bali, namelijk, Jatiluwih. We drinken nog wat en gaan dan weer door. Op naar Danau Beratan, een groot meer met een mooi uitzicht. Ondertussen gaan we voor Leonard naar een koffieplantage. Hier drinkt hij de duurste koffie ter wereld, namelijk Luwak koffie. Dat deze koffie zo duur is, komt door de bereiding van de koffie. Dit wordt namelijk bereid met de uitwerpselen van de Luwak (een katachtig dier).

Na deze stop rijden we door naar het meer. Inmiddels als een aantal uren gereden en onze ogen worden steeds zwaarder. Het meer valt uiteindelijk erg tegen omdat de bewolking en mist is toegenomen. We besluiten snel wat te eten een restaurant aan het meer en gaan dan op zoek naar ons nieuwe onderkomen voor 1 nacht. Hoog in de bergen is het niet alleen mistig, het begint ook te regenen. Op zich niet heel erg als je in de auto zit, maar daar dacht onze chauffeur helaas anders over. Hij is al niet zo'n held in autorijden, laat staan met mist, regen en stijle hellingen en afdalingen. Dit resulteert in een enorme file achter ons. We hebben last van plaatsvervangende schaamte, maar vinden het ook heel zielig. Die arme man is druk op zoek naar ons hotel en hij moet dat hele eind ook weer terug naar Ubud.

Rond 16.30 uur hebben we eindelijk ons hotel gevonden. We worden ontvangen door de Franse eigenaar en wow wat is het hier mooi (foto's volgen). We hebben een upgrade gekregen van ons huisje, dus hebben twee verdiepingen tot onze beschikking. Dit hebben we allemaal te danken aan onze honeymoon? In de omgeving is verder niets, dus we dineren heerlijk romantisch bij het hotel.

Morgen genieten we hier nog even van het uitzicht en de zon en gaan vervolgens naar Lovina. Eigenlijk stond het National Parl op het programma, maar we gaan weer op zoek naar iets meer drukte en iets minder langer reistijd.