zaterdag 1 oktober 2011

Drie landen op één dag

Vandaag zouden we om 05.30 uur gewekt worden, maar het hotel van onze groep vergeten. We mochten hierdoor een kwartiertje uitslapen. Helaas werd de rest van het schema niet aangepast, dus moesten we meteen haasten om de koffers op tijd buiten te krijgen en op tijd bij de bus te zitten. Dit is uiteindelijk allemaal gelukt en we vertrokken op tijd. Leek het in Lampang nog lekker weer te zijn, onderweg kregen wij te maken met onze eerste tropische bui. Hopen dat dit zo'n bui is die maar 15 minuten duurt, maar helaas. Gelukkig hadden wij geen openlucht bezoekjes staan deze ochtend, maar een heerlijke bak koffie bij een lokaal restaurant. Hier werd een mooi kunstwerk van gemaakt en smaakte ook nog goed. Ik heb meteen in de regen gelopen, dit moet je natuurlijk gedaan hebben, maar ook meteen een paraplu gekocht. Je weet maar nooit met het weer hier, maar we hebben hem uiteindelijk niet nodig gehad en alleen maar mooi weer gehad.

Nu mochten we weer een stuk in de bus zitten om rond 12.30 uur aan te komen in een lokaal restaurant. Hier hebben we eigenlijk niet veel gegeten, maar gebruik gemaakt van de gratis WiFi. Meteen maar even 'gefacetimed' met mijn ouders. Wat is dat toch leuk om elkaar te spreken en te zien, terwijl er zo'n afstand tussen zit.

Na de lunch zijn we verder gereden naar De Gouden Driehoek, het punt waar Thailand samenkomt met Birma en Laos. We varen over de Mehkong rivier, waardoor we binnen een paar seconde zowel Birma, Laos als Thailand bezoeken. Op Laos stappen we uit en lopen hier over de lokale markt. Het eerste wat tegenkomen is bedelende kinderen. Heel zieilig, maar ook hier is het een vies zooitje. Na een tijdje rondgelopen te hebben op de markt, gaan we weer terug met de boot naar Thailand.

Na de boottocht staat een bezoek aan de bergstammen op het programma. Vooral de bergstammen met de ringen om de nek zijn bekend. Eerst rijden we met een 'jeep' naar de bergen toe. Wat een geweldig uitzicht heb je hier en wat is het mooi groen. Echt adembenemend als je hier zo rond rijd. Eenmaal bij de berg aangekomen lopen we kleine paadjes af om bij de bergstammen te komen. Het één ziet er nog erger uit dan de ander. De ene bergstam heeft enorme gaten in de oren en de andere stam heeft hele zware ringen om de nek, pols en enkel. Zelfs kleine kinderen van nog geen jaar oud, moeten al geloven aan de oorbellen en ringen. Het is voornamelijk shockerend voor ons, maar het is vooral heel commercieel. Daarna zijn we nog een andere bergstam gaan bezoeken en mochten we een huis van binnen bekijken. In het huis is niets aanwezig, maar wel een mooie tv en een nieuwe scooter voor de deur. Dit begrijpen we niet helemaal, maar de prioriteiten zullen hier wel ergens anders liggen.

Als het donker begint te worden gaan we weer richting de bus en dit is zo'n 45 minuten rijden. We komen uiteindelijk om 19.30 uur pas aan in het hotel en besluiten met de hele groep maar meteen van een Westerse maaltijd te gaan genieten. We hebben een heerlijk stukje kip met patat gegeten en zelfs tomatensoep vooraf. Dit was wel even lekker na een week lang 2 keer per dag rijst.

Na het eten konden we vroeg naar de kamer, zodat we nog even van de gratis WiFi kunnen genieten. Natuurlijk even Facetimen met de oudjes en alles bijwerken. Vandaag is er een week voorbij, maar het lijkt veel langer. We hebben al zoveel meegemaakt en al zoveel verschillende indrukken gehad. Dit betekent automatisch dat de eerste 1000 foto's ook al zijn gemaakt. Dit belooft veel goeds voor de volgende weken.