zondag 9 oktober 2011

Wat een geluk

Vandaag werden we niet wakker in de trein, maar werden we om 06.00 uur gewekt in ons hotel in Ayutthaya. De hele nacht heeft het geregend en geonweerd en ook als we wakker worden is het nog niet droog. We zijn dan ook bang dat we hier niet weg gaan komen, aangezien het water gisteravond al zo hoog stond. Wanneer we beneden komen, zien we dat de schade erg meevalt en dat we gewoon op pad kunnen zonder problemen. Tijdens het ontbijt horen we dat het hotel waar we de dag daarvoor geluncht hebben nu ook helemaal onder water staat. Wat hebben we een mazzel. We zijn weg als het water komt of komen als het water al weer weg is. Ook 's middags blijkt het in Ayutthaya een chaos te zijn en 20km file te staan. We hebben dus wederom geluk gehad.

Na het ontbijt rijden we zonder problemen naar Kanchanaburi. Hier gaan we vandaag indrukwekkende dingen zien. We maken eerst nog een stop bij een tempel, Wat Pa Lelai. Ondertussen hebben we de tempels wel gezien en vinden we alles op elkaar lijken. We zijn dan ook zeer verheugd als we weer verder gaan rijden.

Dan stoppen we bij de erebegraafplaats. Wat is dit indrukwekkend! Hier liggen de krijgsgevangenen en  de Aziatische dwangarbeiders die door barre omstandigheden om het leven kwamen toen zij meewerkte aan de bouw van de Birma-spoorweg. Hier zijn veel Nederlanders om het leven gekomen. Wanneer we op het spoor zelf lopen en over de 'Bridge over The River Kwai' dan besef je pas dat hier mensen voor gestorven zijn. Voor elk stuk hout dat je ziet zou er een mens gestorven zijn. Hoe bizar is dat?

Nadat we over de brug zijn gaan lopen en mooie foto's hebben gemaakt, gaan we in de hitte naar de bus. De bus brengt ons naar een station van de 'Death Railway', namelijk Thampka Sae. Hier stappen we in om een stuk te reizen met de trein. Wat een geweldig uitzicht heb je hier en wat is de natuur hier mooi.

Na de rit gaan we naar ons hotel. Wat een plaatje is dit. Middenin de bossen en tussen de bergen. Ook heeft het hotel een heerlijk zwembad. Hier kunnen we gebruik van maken, aangezien we lekker vroeg in het hotel zijn aangekomen. Na het zwemmen gaan we heerlijk douchen en besluiten voor het eten nog een drankje te doen. Het eten is hier zelfs fantastisch, namelijk hamburgers met patat. Na het eten spelen we nog een potje poolen en besluiten we naar onze kamer te gaan.